Olie-en benzine-wetenswaardigheden

Omdat het peil van de motorolie in mijn MG Midget 1975 erg laag was heb ik nieuwe olie bijgevoegd.
Aangezien ik niet helemaal zeker was van het type olie, heb ik een mailtje naar Shell gestuurd met de volgende vragen:
Voor mijn MG Midget van 1975 heb ik laatst Helix 15W40 gekocht.
Vraag 1: Is dit de juiste keus? Er wordt beweerd dat 20W50 een betere keuze was geweest.
Vraag 2: Kan ik deze oliën eventueel probleemloos mengen?
Vraag 3: Op welke manier zal ik merken dat ik met 15W40 de juiste of de verkeerde motorolie gebruik?
Vraag 4: Ik heb bewust gekozen voor een minerale olie i.p.v. synthetische vanwege allerlei adviezen. Ondersteunt u die keuze?
Vraag 5: Is een minerale ook beter voor een oldtimer?

Van Shell kreeg ik (binnen 1 dag!!) het volgende antwoord:
Die 15W40 of 20W50 zijn geen kwaliteitsspecificaties. Dit zijn internationale aanduidingen, die de
eigenschappen van een olie weergeven, t.w.:
• het getal voor de W zijn de koude karakteristieken. 20W is bruikbaar tot -5°C, 15W tot -15°C, 1OW tot
-20°C, 5W tot -25°C en OW tot -30°C. Dit zijn de temperaturen waarbij een koude start nog net
goed verloopt. Onder deze temperatuur wordt de olie te stroperig en krijg je de motor moeilijk of
niet gestart.
• het getal na de W geeft de vloeibaarheid weer bij 100°C (Pakweg een warme motor). Daarin heb je een
dikte 30. 40. 50 en 60. Hoe hoger het getal hoe dikker de olie. Wat de smeertechnische
bescherming van de motor aangaat, kun je perfect uit de voeten met een 4O dikte. In die zin is
een minerale Shell Helix Super 15W40 meer dan voldoende.
Het is echter dikwijls zo dat oudere wagens, en oldtimers “Iast” hebben van lekken; de dichtingen en
spelingen van oudere motoren sluiten niet zo nauw, wat betekent dat de motor veel olie gaat
verbruiken en/of er olie gelekt wordt. Dit wordt in de praktijk dikwijls opgevangen door er een
dikkere olie in te doen en dan kom je terecht op bv. onze Shell X100 20W50, Het nadeel wordt
dan weer de koude start, want bij negatieve temperaturen wordt dit problematisch. Vraag is
overigens of je met de Midget in de winter buiten komt.
In sommige gevallen gaan we voor deze problemen zelfs naar Shell Helix Ultra Racing 10W60.
Kinkt een beetje raar, want dit is een volsyntheet top kwaliteitsolie voor raceomstandigheden
(hete motoren…. vandaar die 60……). Voordeel van deze olie is dan weer. dat die bij een warme
motor dik blijft, maar omdat het een 10W is, is de koude start geen probleem meer Maakt U zich
geen zorgen dat dit een synthetische olie is. Syntheten worden tegenwoordig veel gebruikt om
lange verversingstermijnen te halen (en hogere normen op motortechnisch gebied), maar voor
uw MG maakt het weinig uit of er een minerale, halfsyntheet of volsyntheet in zit. Een syntheet
kan gewoon langer blijven zitten.
Qua mengbaarheid van al de bovenstaande oliën is er geen enkel probleem: alle oliën zijn
onderling mengbaar.

Met vriendelijke groeten,
Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrU
Belgian Shell SA.

Eerder heb ik van Daan Paul van Kerkhof de volgende tip gekregen:
Voor de olie heb ik ook een tip. Gebruik in ieder geval geen Penrite. De viscositeit daarvan loopt snel
terug en soms blijft er een taaie rommel in de motor achter die je motor helemaal kapot kan maken. ik
ben zelf heel tevreden over de Millers olie (wordt ook in de Midget racerij gebruikt). Die behoudt de
viscositeit die deze motoren nodig hebben om slijtage te voorkomen (20W50).
Laat de motor goed warm draaien voordat je echt gas geeft en kijk daarbij niet naar de watertemperatuurmeter
(die geeft alleen aan of je koelwater warm genoeg is), maar houd de oliedrukmeter in de
gaten. Die moet bij stationair draaien 20-40 pond druk geven als de olie goed warm is. Daalt ie verder
dan 20 pond, dan moet je om motorschade te voorkomen meteen stoppen, blijft ie hangen op
bijvoorbeeld 60 pond, dan is de motorolie nog niet op temperatuur en kun je dus je motor ook
beschadigen als je er te vroeg teveel van vergt.

Benzine
Mijn Midget rijd prima op euro 98 zonder toegevoegde middelen.
Daan Paul van Kerkhoff mailde mij hierover het volgende:
Over de benzine kan ik heel kort zijn. Toen de A-series motor voor deze auto’s werd ontworpen, was de
benzine niet alleen loodhoudend, maar was het octaangehalte ook een stuk hoger dan nu het geval is.
Deze motoren lopen ook nu nog het mooiste met een zo hoog mogelijk octaangehalte. Zeker nu de
brandstoffen ook nog eens zonder lood worden verkocht.
Ik tank altijd 98 ron benzine, maar als je in Duitsland komt, dan kun je daar bij Shell ook 100 ron benzine
tanken en herken je je auto niet terug. Hetzelfde resultaat kun je overigens ook bereiken door Millers
VSP loodvervanger toe te voegen aan je benzine.
▲ naar boven